سئو تکنیکال یا technical seo

توضیح خلاصه سئو فنی

سئو تکنیکال یا سئوی فنی به فرایندی در سئو گفته میشه که مربوط میشه بخش سرور،

کد نویسی و کلا رفتار سایتتون نسبت به بات گوگل.

توی این صفحه ، سنیور سئو قصد داره به موارد زیر که فوق العاده مهم هستن اشاره کنه:

موارد سئو تکنیکال:

  • robots.txt
  • Sitemap
  • schema
  • status code
  • canonical
  • و…

موارد بالا توی پروژه های سئو در اصفهان بصورت کامل تر انجام میشه و فقط اینجا بخشی از سئو فنی توضیح داده شده

سئو تکنیکال

موارد سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال به مجموعه کارهایی گفته میشود که سایت خود را برای موتور های جستجو

مانند گوگل ، بینگ و.. برای رسیدن به هدف خود یعنی افزایش رنک نزدیک میکند.

مطالب سئو تکنیکال

اگر تا این جا مطلب را خوانده باشید، حالا آماده شده اید که به صورت جزئی تر با سئو تکنیکال آشنا شوید. در مقاله ای که پیش روی شماست، قصد داریم شما را وارد بررسی جزئی و تخصصی «سئو تکنیکال» کنیم. این عدد میتونه بالاتر هم باشه ولی بستگه به کارهایی که قراره روی سایت ها انجام بدین داره. ولی اگر تصمیم شما برای بهنیه سازی URL های قدیمی جدی است میتوانید، توسط 301 redirect صفحات قدیمی را به URL های جدید هدایت کنید. مورد بعدی این است که اگر کاربری در این صفحات وارد شود احتمال اینکه سایت شما را ترک کند زیاد است.مورد بعدی اینکه اگر تعداد این صفحات بی کیفیت زیاد باشد به برند شما نیز آسیب خواهد زد. طبق آماری که از شرکت گوگل به دست آمده است کاربران زمانی که وارد وب سایتی می شوند در صورت لود نشدن آن در 2 الی 3 ثانیه وب سایت را ترک می کنند و وارد وب سایت دیگری می شوند.

چرا سئو technical

بنابراین، با خرید گواهی SSL، نه تنها سئو سایت خود را بهبود می بخشید، بلکه امنیت وب سایت را نیز افزایش می دهید. محتوای تکراری داخل سایت: زمانی رخ می دهد که دو یا چند نسخه از یک محتوا با url متفاوت در داخل سایت وجود داشته باشد. بیایید برای چند سایت نمونه اهداف کسب و کار و KPI سئو را مشخص کنیم. می توان گفت که سایت مپ فایلی است که تمامی محتواهای سایت شما در آن گنجانده شده تا موتورهای جستجو آن را بهتر هضم کنند و در نهایت راحت تر سایت را بخزند و محتوای آن را ایندکس کنند. هدف موتورهای جستجو از ارزیابی صفحات وبسایت شما این است که بهترین و نزدیکترین نتایج ممکن را برای درخواست کاربران خود نمایش دهند. با دقت بخوانید و جزئیاتش را در سایت خود پیاده کنید. آیا با فاکتورهای سئو خارجی و داخلی در ارتباط است؟ آنالیز رقبا، تحقیق کملات کلیدی، تولید محتوای ارزشمند و فعالیتهای اثربخش در لینکسازی خارجی نقش بسیار مهمی در موفقیت یک پروژه سئو دارند ولی همه این فاکتورها تنها زمانی ارزشآفرین خواهند بود که سایت ما بستر مناسبی برای ارائه محتوا به کاربر و گوگل فراهم کرده باشد. URL های کوتاه تر، بهترین رتبه ها را در گوگل دارند.

سئو تکنیکال و چیزهایی که باید بدونین!

برای آنکه مطمئن شوید آیا ربات های گوگل به وب سایت شما سر خواهند زد یا نه بایستی قابلیت پایش را در آن بررسی کنید. باید مطمئن شوید که سایت شما ریسپانسیو است و در دستگاه های مختلف خوب فعالیت می کند. در نهایت و به عنوان کلام آخر پیشنهاد میکنم اگر قصد دارید در دنیای سئو فعالیت کرده یا اصلاً آن را روی سایتتان پیاده کنید؛ همیشه علمتان در این زمینه را به روز نگاه دارید. در نگاه کلی تر، نوعی سنجش برای سرعت لود صفحه است. اگر میخواهید بدون هیچ مانعی رتبه صفحه اول گوگل را ازآن خود کنید، بهتر از سئو فنی غافل نشوید. اگر سایت شما دارای ایرادات فنی باشد، موتورهای جستجو سایت شما را نمی بینند و به همین علت در نتایج جستجو دیده نمی شوید. برای مثال زمانیکه وب سایت با افت رتبه مواجه نمی شود نباید بگویید که دلیل آن را نمی دانید بلکه باید به عنوان شخصی که صاحب وب سایت می باشد و یا بک سئو کار وظیفه دارید که مشکلاتی را که باعث افت رتبه سایت شده است را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام کنید. اینکه کاربران برای خواندن محتوای شما زمان صرف کنند برای گوگل این معنی را دارد که این محتوا دقیقا همان چیزی است که کاربر با جستجوی این کلمه کلیدی به دنبال آن بوده است.

کاربردهای سئو تکنیکال

از طرفی می توانید با اندک بهبود رتبه در عبارات و کلمه های کلیدی صحیح موجب افزایش قابل توجه درآمد آن کسب و کار شوید. برای مثال فرض کنیم شما میزان موفقیت تان را با درصد کلماتی که سایت تان در آنها در صفحه اول گوگل رتبه دارد نمایش دهید. ساختار تخت سایت که پیشتر گفته شد از بروز این مشکل جلوگیری میکند و نهایتا عمیق ترین صفحه شما ۴ کلیک از صفحه اصلی فاصله دارد. این مشکل سئو تکنیکال زمانی بروز می­ کند که شما چند صفحه با محتوای یکسان دارید، ولی آدرس­ های URL آن­ها متفاوت است و در نتیجه رتبه سایت شما به تعداد این لینک ­ها تقسیم می­ شود و سبب افت رتبه سایت شما می­ شود. مثلا بعد از وارد کردن ایمیل در یک صفحه بعد از زدن دکمه ارسال چقدر طول می کشد دوباره صفحه لود شود. بعد از انجام این کار باید دوباره مالکیت خود را در سرچ کنسول تجدید کنید و در مراحل بعدی، نقشه سایت، فایل robots.txt و تنظیمات گوگل آنالیتیکس را بروزرسانی کنید.
اگر محتوای یکسانی در صفحات متعدد سایت خود دارید یا حتی محتوای شما کپی شده از سایت های دیگرباشد، موتورهای جستجو ممکن است گیج شوند. سئو تکنیکال بیشتر به معماری سایت و برنامه نویسی آن مرتبط بوده و به محتوا ارتباطی ندارد اما درست تفسیر شدن سایت شما توسط خزنده های گوگل اولین قدم برای گرفتن رتبه خوب در صفحه اول جستجو می­باشد. اگر در سایت های مختلف به دنبال یک تعریف خاص و ثابت از technical seo بگردید، با تعریفات گوناگونی مواجه خواهید شد، اما بخشی که در میان اکثر آن ها ثابت است این است که «سئو تکنیکال، بخشی از اصول سئو است که سایت شما را برای ارتباط بهتر با گوگل آماده می کند» منظور از ارتباط بهتر یعنی این که باعث می شود گوگل درک بهتر و با سرعت بیشتری از محتوای صفحه شما داشته باشد. اگر با سئو آشنایی کمی دارید در ابتدا مقاله سئو چیست را مطالعه کنید.
برای اطلاع از اینکه بدانید الگوریتم گوگل چیست پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم گوگل چیست را مطالعه کنید. این سئو شامل طیف وسیعی از موضوعات مربوط به عناصر مورد نیاز برای بهینه سازی با توجه به الزاماتی است، که موتور های جستجو آن را تحمیل می کنند. امروز قصد دارم با نوشتن مقاله آموزش تکنیکال سئو به زبان ساده، این غول ترسناک را برای همه تازکارها و افرادی که مدت کوتاهی است قدم در دنیای سئو گذاشته اند، تبدیل به یک عروسک خوشگل و کوچک کنم! کل مباحث سئو تکنیکال در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتند. البته قابلیت های این ابزار همینجا به اتمام نمی رسد و پس از بررسی سرعت صفحه شما، یک لیست از مواردی که برای سرعت بخشیدن به سایت باید آن ها مورد توجه قرار دهید را نیز به شما پیشنهاد می کند. گاهی اقدامات کوچک مانند گذاشتن CTA در صفحه موجب افزایش فروش و درآمد سایت می شود.
سئو مانند یک اتومبیل است که نقص در یکی از قطعات آن می تواند به توقف و کندی آن منجر شود. یکی دیگر از عناصر سئو تکنیکال که باید در مورد آن صحبت کرد، داده های ساختار یافته یا قطعات غنی است. این مسئله به شما بستگی دارد، معمولا توصیه ما این است که URL های قدیمی خود را تغییر ندهید، حتی اگر آنها ایده آل نیستند؛ در عوض برای صفحاتی که در آینده منتشر خواهید کرد، سعی کنید URL های مناسبی را انتخاب کنید. به عبارت ساده تر، به تکنیک هایی اشاره دارد، که می توان از آنها برای بهبود موقعیت یک وب سایت، در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) استفاده کرد. محتوای کپی می تواند محتوایی باشد که در دو صفحه از وب سایت شما تکرار شده است و لزوما نباید آن را از سایت دیگری کپی کرده باشید. همچنین در این مقالات بیشتر بر تکنیکهای سئو درونی صفحات سایت که مرتبط با بازاریابی محتوایی هستند تاکید می شود. با توجه به اینکه گوگل وب سایت ها را از طریق url شناسایی میکند و نه شکل و محتوای آنها، در صورتی که دامنه اصلی را انتخاب نکنید ممکن است این موتور جستجو آدرس های مختلف وب سایتتان را به عنوان سایت های دارای محتوای تکراری شناسایی کند!
یک DNS (domain name server) این آدرس های IP را در یک نقشه پیچیده در سراسر وب سازماندهی می کند. انجام این کار خزیدن وب سایت شما را برای گوگل آسان تر می کند. در واقع سریع، واضح و آسان برای استفاده در دسترس آنان قرار بگیرد. اضافه کردن ماه فعلی به تگ عنوان می توانست نرخ کلیک طبیعی را افزایش دهد و گوگل هم به طور واضح این ترفند و حقه را نادیده می گرفت. موتورهای جستجو سایت هایی را که سریع بارگزاری می شوند را ترجیح می دهد. از کجا می دانید که تمام تلاش هایی که راجع به سئو انجام می دهید به درستی عمل می کنند؟ برخی از این معیارها مربوط به بهینهسازی تجربه کاربری مانند افزایش سرعت سایت میباشند و سایر معیارها به خزندهها کمک میکنند که بهتر محتوا و هدف صفحات شما را درک کنند مثل استراکچر دیتای صفحات سایت. همچنین برای وردپرس، پلاگینهایی همچون یواست سئو این ویژگی را دراختیارتان قرار میدهند. نقشه سایت یا Sitemap یک فایل XML است که در آن آدرس تمامی صفحات سایت قرار داده شده است و که موتورهای جستجو با مراجعه به آن می توانند درک کاملی از لینک های سایت، بروزرسانی صفحات، اهمیت صفحات، حذف صفحات و ارتباط صفحات به دست آورند.

WP rocket در سئو تکنیکال فنی

با نصب و فعالسازی افزونه غیر رایگان WP Rocket میتوانید فایلهای مربوط به HTML، CSS و Java قالب سایت خود را فشرده کنید. نکته مهم دیگر که باید در نظر داشته باشید این است که لینک های داخلی خود را غنی از کلمات کلیدی کنید. همچنین استفاده از کلمات کلیدی درآدرس ها بسیار مهم است. اغراق آمیز نیست اگر بگوییم یکی از مهم ترین المان ها برای گوگل بالا بودن سرعت وبسایت است. وب سایت خود را بررسی کنید و برخی از اقدامات ذکر شده در بالا را اجرا کنید. اگر بخواهم اهمیت سئو تکنیکال را با یک مثال ذکر کنم، باید بگویم که تکنیکال در حکم موتور یک اتوموبیل قرار دارد که باعث بهبود سرعت و کیفیت آن می شود. از چیستی و اهمیت سئو تکنیکال گفتم و حالا زمان آن رسیده که از اهدافش بگویم. به عنوان آخرین تعریف از سئو تکنیکال، قصد دارم به تعریف سایت Yoast که ارائه دهنده یکی از معروف ترین افزونه ها و ابزار های سئو برای وردپرس است اشاره کنم. ساخت و تهیه نقشه هم می تواند دستی انجام شود و هم می تواند توسط افزونه های وردپرسی صورت گیرد. این قسمت از سئو ارتباطی به محتوا و کیفیت آن ندارد بلکه به زیر ساخت وبسایت از نظر فنی توجه دارد.
مثلا در حوزه سئو تکنیکال تنها رعایت یک یا دو مورد از مواردی که در بالا ذکر کردیم کافی نیست تا فکر کنید که دیگر سایتتان از نظر فنی نیازی به بررسی و سئو ندارد بلکه رعایت همزمان تمام اصول برای به نتیجه رسیدن و استمرار آن نیاز است. شایان ذکر است که محتوای تکراری شامل صفحاتی که محتوای سایتهای دیگر را کپی کردهاند هم میشود. هاستینگ ها نقش مهمی در سرعت یک وبسایت دارند .در بررسی کیفیت و سرعت یک هاستینگ به عواملی چون آپتایم بالا ، اشتراکی یا شخصی بودن هاست ، و همچنین پشتیبانی آن هاستینگ توجه میشود.سرعت کم هاست و همچنین قطعی مکرر سایت هم میتواند دلایل خوبی باشند تا هاستتان را عوض کنید. با ردیابی شاخص هایی که بیشترین اهمیت را برای یک کسب و کار دارند می توانیم بفهمیم که آیا سئو موجب افزایش درآمد و سود شده است یا خیر؟ مثلا وقتی ببینید بیشترین ترافیک محلی شما مربوط به شهری خاص در استان محل فعالیت تان است مسلما برای بهبود کیفیت و سرعت خدمات دهی کسب و کارتان در آن شهر تلاش می کنید. بهینه سازی لینک های سایت از جمله اقدامات اولیه سئو تکنیکال است.یعنی شما در شروع فعالیت سایت باید از یک ساختار صحیح استفاده کنید تا در آینده از بروز مشکلات جلوگری کنید.
در حال حاضر مرورگرهای کروم و آپرا از مهم ترین مرورگرهای پشتیبانی کننده فرمت webp تصاویر می باشند و به قطع در آینده بسیاری دیگر از مرورگرهای موجود در فضای اینترنت نیز از این فرمت استقبال و پشتیبانی خواهند کرد. در مرحله دوم زمان پاسخگویی سرور خود را برای شناسایی و رفع هرگونه تنگنای عملکرد در آینده اندازهگیری کنید. مثلا صفحاتی مثل صفحه خرید که دارای دکمه های زبان js هستند، در صورت amp شدن قابلیت خود را از دست میدهند. یک دلیل دیگر که نرخ پرش صفحه را بالا می برد این است که محتوای صفحه آن چیزی که شما در عنوان و تگ متا توصیف کرده اید نیست! وظیفه ی Screaming Frog به گونه ای بوده که تک تک برچسب ها، متا تایتل و متا توضیحات، URLها، تمام کنونیکال تگ ها، سرعت سایت و نقشه و هر چیزی که در سئو اثرگذار است را با دقت کافی بررسی می کند.از این رو هر سئوکاری باید بر این ابزار تسلط کافی داشته باشد.
تسلط بر این مبحث در هنگام تهیه گزارش و اثبات ارزش کارهای انجام شده توسط شما به عنوان سئوکار امری حیاتی است. اندازه گیری صحیح KPI برای اثبات ارزش کارتان به مشتری و ایجاد اطمینان خاطر برای بازگشت سرمایه (ROI) ضروری است. به این ابزار اثبات کنید. ویژگی فوق العاده جذاب سرچ کنسول این است که تعداد دقیق بازدید کنندگان سایت شما را نمایش می دهد و حتی این موضوع را که کاربران با چه کلمات کلیدی به سایت شما رسیده اند را نیز در اختیار شما قرار می دهد. در واقع تنها با بررسی انواع شاخص کلیدی عملکرد سئو یا همان KPI های سئو است که می توانیم بفهمیم هدف تعیین شده چقدر محقق شده است. پس باید در طول انجام پروژه، با دقت کامل، تمام نکات و جوانب را در نظر بگیرید. باید پیغام زیر را مشاهده کنید. همانطور که مشاهده میشود همه زیر مجموعه های سئو در زیر آن قرار گرفته است. معیارهای زیر می تواند جداگانه جهت ارزیابی میزان تاثیرگزاری فعالیت های سئو خارجی بررسی شوند. چگونه گوگل آنالیتیکس میتواند به فعالیت های سئو شما کمک کند؟
همچنین به موتورهای جستجو این امکان را میدهد تا با استفاده از این تگ از موضوع عکس شما باخبر شوند. شما با تحلیل وب سایت خودتان در آنها، می توانید وضعیت این تگ را نیز بررسی کنید. گاهی اوقات ساختار لینک باعث می شود تا به صفحه اول و نتایج برتر دست پیدا کنیم و گاها نیز باعث می شود تا به قعر جهنم (صفحه 2 به بعد) سقوط کنیم. همچنین گوگل نسخه های مشابه از یک صفحه را از ایندکس خارج می کند و در نتیجه نرخ بودجه شما به نوعی هدر می رود و ممکن است صفحات مهم سایت شما ایندکس نشود. ساخت نقشه سایت ضروری نیست و سایت شما چه سایت مپ داشته باشد و چه نداشته باشد، موتورهای جستجو کار خزش و ایندکسینگ را انجام می دهند، اما با استفاده از سایت مپ این کار برای جستجوگرها ساده تر خواهد بود و در نتیجه احتمال ایندکس بهتر و سریع تر صفحات سایت بالاتر می رود که این در نهایت موجب کسب رتبه های بهتر می شود. آدرس های URL بایستی دارای یک ساختار سلسله مراتبی بوده و ارتباط نزدیکی با دسته موضوع اصلی خود داشته باشد. آیا باید به عقب برگردید و URL های موجود خود را تغییر دهید؟
این موضوع را هرگز فراموش نکنید که علم سئو مانند دیگر علوم نمی باشد و مدام در حال تغییر می باشد و این شما هستید که باید خود را همیشه آماده هر تغییری در این علم کرده و مدام در حال یادگیری باشید. مانند سایر موارد سئو فنی، هنگامی که وبسایت خود را به این امکان تنظیم کردید که نشانی اینترنتی اصلی هر صفحه را به طور صحیح مشخص کند، دیگر لازم نیست کار دیگری انجام دهید. برای این کار باید صفحه ۴۰۴ طراحی کنید که در صورتی که کاربر با آن رو به رو شد به صفحه دیگری هدایت شود و یا به صفحه اصلی سایت برود. در واقع خیلی از نقشه های سایت حتی صفحاتی با کد وضعیت ۳۰۱ یا ۴۰۴ دارند. بسیاری از قالبهای حرفهای وردپرس سنگین هستند و فایلهای زیادی دارند. دو ابزار برای این که سرعت صفحات خود را نسبت به آنچه ایده آل گوگل است بسنجید وجود دارد که از بسیاری جهات نظر بهترین هستند. به همین دلیل، شما باید همهچیز را تحت کنترل داشته باشید تا زمان بارگذاری صفحات خود را کاهش دهید.
آنها فقط کدها را می خوانند. 6. برای بهینهسازی سرعت بارگذاری سایت در تلفن همراه، کدها را کاهش دهید و تا جایی که امکان دارد اندازه تصاویر را کاهش دهید. بنابراین جهت کاهش نرخ خروج کاربر از وب سایت و بهبود رتبه بندی صفحه خود توسط موتورهای جستجو سعی کنید صفحاتی را به عنوان صفحات جایگزین جهت نمایش ارور 404 طراحی کنید. پس شما بهتر است یک بالانس و تعادل میان نظر مخاطب و نظر گوگل برقرار کنید که سایتتان با بهترین سرعت ممکن به صفحه اول گوگل برسد. با ما همراه باشید. ما به شخصه بارها این مسئله را در وب سایت های مختلف مشاهده نموده ایم. فرقی نمیکند که شما از کدام مدل ساختاردهی استفاده میکنید، اما برای اینکه دیدی نسبت به آن بدست بیاورید، مدلهای مختلف را در زیر مشاهده میکنید. ۳ـ همانند عکس زیر روی Crawl Stats کلیک کنید. این ارور زمانی پیش روی شما قرار میگیرد که آدرس مورد نظر به خوبی وارد نشده باشد. این موضوع باید هر چه سریع تر برطرف شود و تمامی آدرس ها به یک URL یکسان هدایت شوند.
سئو تکنیکال چیست و از سئو فنی چه میدانید ؟ در این مرحله، شما با مسائل فنی سایت سروکار دارید؛ مثل سایت مپ، سرعت سایت، ساختار پیوندهای یکتا، اسکیما و مواردی از این دست که همگی به هرچه بهتر دیده شدن سایت توسط گوگل کمک میکنند. برد کرامب حاوی لینک هایی است که کاربر با بک دادن به جای خروج کلی از صفحه وارد صفحه اصلی سایت میشود. به این موضوع عمق صفحات (page death) هم گفته میشود و اشاره میکند که اگر قرار است کاربرتان به صفحه موبایل lg k20 سایت برسد، نباید از چندین صفحه مختلف عبور کند. در صورتی که وب سایت تان در گوشی های موبایل به درستی نمایش داده نمی شود مسلماً رتبه خوبی را در گوگل نخواهید گرفت . کسی که توانسته سایتش را در کلمات کلیدی مختلف به رتبه نخست گوگل برساند، به خوبی توانسته این ارتباط را درک کند. وجود کلمه کلیدی در پیوند صفحه باعث می شود کاربران و موتور جست وجو درک درستی از محتوا و مقصود صفحه مد نظر داشته باشند.
اگر ابتدا صفحه شما در نتایج نشان داده شود، شما به عنوان نویسنده اصلی آن صفحه شناخته میشوید و این خیلی خوب است! سئوی تجارت الکترونیک میتواند سایت شما را از طریق رتبهبندی موتورهای جستجو ارتقا دهد تا بیشتر قابل مشاهده باشد، تجربه کاربری بهتری را برای مشتریانتان فراهم کند تا بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند و آنچه را که ارائه میدهید بخرند، و با شناسایی بیشتر افراد، نمایه برند شما را بالا ببرد. در واقع با توجه به آمار سایت مازکست 93.6% از صفحاتی که در نتایج صفحه اول مشاهده می شوند توسط HTTPS ایمن شده اند. در واقع شما با استفاده از این فایل، برای گوگل پیغامی در بالای صفحه خود می گذارید که دستوراتی در آن قرار داده شده است. پس شما نباید با بررسی فقط یک معیار که از گوگل سرچ کنسول مشاهده می کنید موفقیت سئو را ارزیابی کنید. این ویژگی به شما نشان میدهد که نقشهی سایت گوگل وبسایت شما را چگونه مشاهده میکند. ها یا داده های ساختار یافته همان کدهایی هستند که سئوکار توسط افزونه های سئو به سایت اضافه کرده تا محتوای هر بخش را برای موتورهای جستجو تعریف کرده و آنها را آشنا سازد.
باید بگوییم که تحلیل های سایت که به وسیله ربات های گوگل که همان crawl می باشد و ایندکس شدن صفحات وب سایت که توسط گوگل انجام می شود که برای بررسی سئو سایت و تاثیر رتبه بندی وب سایت در گوگل می باشند سئو تکنیکال گفته می شود. سئوی فنی فرآیند حصول اطمینان از اینکه یک وب سایت با الزامات فنی موتورهای جستجوی مدرن با هدف بهبود رتبه بندی ارگانیک مطابقت دارد. سئو تکنیکال به بخش های فنی سایت توجه دارد، هدف آن رفع موانع ربات گوگل برای جمع آوری ،پیمایش و ایندکس صفحات سایت است . اگر این موضوع برای یک وبلاگ شخصی و یا وبسایت یک فروشگاه پیتزا فروشی محلی زیاد مهم نیست، اما برای یک وبسایت تجارت الکترونیک که بیش از ۲۵۰ هزار صفحهی مربوط به محصولات مختلف را دارد، بسیار حائز اهمیت میباشد. البته برخی مواقع هم ممکن است که محتوای تکراری در سایت نداشته باشید، ولی موتورهای جستجوگر دو صفحه از سایت را با توجه به URL مشابه، محتوای تکراری در نظر بگیرند. این ابزار با بررسی رفتار کاربر در صفحات شما، متوجه می شود که صفحه شما چه عملکردی در باب سرعت دارد و ایرادات مربوطه را به شما گوشزد می کند. یکی از این راه ها که برای گوگل با اهمیت است، گواهی امنیت SSL می باشد.
در مرحله بعد، گواهی SSL در وب سایت خود فعال کنید. شما میتوانید در دو ابزار Page Speed insight گوگل و یا GTmetrix سرعت سایت خود را بررسی کنید. از PageSpeed Insight استفاده کنید: میتوانید تصاویر را با ابزارهای اختصاصی بهینهسازی (مانند compressor و Optimizilla) و پلاگینها (مانند WP Smush, CW image Optimizer, SEO Friendly image) و مواردی مانند اینها استفاده کنید. فایلی با پسوند XML که حاوی اطلاعاتی درباره صفحات مختلف سایت ما میباشد.این فایل فقط برای ربات ها و کرولر های گوگل است و کاربران آن را نمیبینند.وظیفه این فایل لیست کردن صفحات سایت شما و فرستادن پینگ به گوگل است. بهترین حالت این است که اگر صفحه از سایت حذف شد، آن را توسط ابزارها و پلاگین های سئو، به نزدیک ترین و مرتبط ترین صفحه ریدایرکت کنیم. این اقدامات در راستای بهبود تجربه کاربری موتور جستجوی گوگل بود و کمپانی گوگل با این کار قصد داشت رتبه سایتهایی با محتوای ضعیف و کپی شده را در صفحه نتایج جستجو کاهش دهد. با تیم طراحی سایت و ایده پردازی ایلیاسیستم همراه باشید.
به عنوان یک کارشناس سئو باید دانش لازم برای نظارت بر تیم فنی و سلامت کدنویسی سایت داشته باشید. اگر فروشگاه اینترنتی راهاندازی کرده باشید یا در تیم بهینه سازی سایتی فعالیت میکنید، حتماً عبارت سئو تکنیکال به گوشتان خورده است؛ اما دقیقاً منظور از بهینه سازی فنی سایت چیست؟ حتماً کلمه کلیدی را در آدرس خود جاگذاری کنید. کلمات کلیدی برتری که احتمال زیاد منجر به فروش می شوند. دریافت ترافیک ارگانیک زیاد می تواند شاخصی برای نمایش تاثیر مثبت سئو باشد. اگر می خواهید از خطاهای سرور و نارضایتی کاربران در امان باشید، نیاز به یک هاست میزبانی قوی دارید تا از تلاش های شما برای کسب ترافیک ارگانیک پشتیبانی کند. با بهبود و بهینه سازی صفحات وب از لحاظ سئو فنی به رباتهای گوگل و موتورهای جستجو کمک میکنید تا بهتر صفحات شما را ارزیابی کنند و هر چه بهتر این کار را انجام دهید امتیاز و رتبه بالاتری در گوگل کسب خواهید کرد.
با بهبود عناصر فنی وبسایت خود، میتوانید به ربات های موتورهای جستجو کمک کنید تا صفحات سایت را بهتر بخزند و آن را ایندکس کنند. در سیستم مدیریت محتوا وردپرس میتوانید با پلاگین های زیر آن را برای سایتتان فعال کنید. در اندازه گیری سرعت ممکن است به داده های زیر برخورد کنید که برای شما توضیح میدهم. مسئله ای که شما در جایگاه صاحب یک وب سایت و یا شخصی که در زمینه سئو فعالیت دارد باید به آن توجه داشته باشید این است که ممکن است همه اطلاعات و دانش لازم در زمینه سئو را بخوبی ندانید. سئو فنی پایه محکمی را تشکیل می دهد که هم برای موتورهای جستجو و کاربران به طور یکسان مثبت است. که ترجمه فارسی آن سئو فنی می شود، به فرایند بهینه سازی فنی سایت گفته می شود. که معنای فارسی آن داده های ساختار یافته است یک شیوه ردیابی محتواست که با قرار دادن تگ ها و کدهایی در صفحات مختلف سایت خود، می توانید به گوگل و سایر موتورهای جستجو بفهمانید که صفحه سایت شما دارای یک محصول، ایونت، نقد و بررسی، لیست و هر چیزی مانند آن است. زمانیکه برای بهبود رتبه سایت خود در صفحه نتایج گوگل اقدامات اصولی و اساسی را انجام دهید در واقع از سئو تکنیکال استفاده کرده اید.
شما باید دارای ساختاری منطقی باشد تا کاربر درک کند در کجای سایت شما قرار دارد بهتر است از url استاتیک به جای داینمیک برای ساخت خود ، به خصوص سایت های فروشگاهی استفاده کنید. برای آموزش سئو تکنیکال حتما نیاز نیست که هزینه ای برای دانشگاه پرداخت کنید تا بتوانید آن را فرا بگیرید با توجه به دنیای اینترنت که امروزه تمامی علوم و آموزش ها را در خود جای داده است می توانید آموزش های لازم در زمینه سئو تکنیکال فرا بگیرد. تا اینجا از سئو مطالب مهم و کاربردی را نظیر اهمیت کلمات کلیدی، بازدید ارگانیک، سئو آن پیج و نحوه تولید محتوا خوب را فرا گرفتیم. اما متاسفانه اغلب افراد برای آموزش های مختلفی که می خواهند ببینند بر روی بخش دانش تمرکز بیشتری می کنند و همین موضوع باعث می شود بخوبی نتوانند آموزش های لازمه را فرا بگیرند زیرا ای سه اصل که در بالا به آنها اشاره کردیم به یکدیگر متصل می باشند و باید در کنار همدیگر مورد یادگیری قرار گیرند.
برای تغییر از http به https باید ابتدا یک گواهینامه ssl خریداری و آن را روی دامنه خود نصب کنید، سپس تمامی صفحات را از حالت http به https هدایت کنید. میتوانید به فهرست بعدی و سپس به ایندکس بروید و نموداری مشابه با نمودار زیر بسازید. زیر نظر داشتن شاخص های عملکرد صحیح سئو برای موفقیت امری حیاتی است. یکی از بهترین معیارها برای اندازه گیری عملکرد سئو سایت ترافیک ارگانیک است. اندازه گیری ترافیک ارگانیک جدید هم می تواند به شما در مسیر نیل به اهداف کسب و کارتان کمک کند. وقتی شما قادر به اندازه گیری وضعیت فعلی سئو سایت نباشید نمی توانید آن را بهبود ببخشید! همچنین در ارزیابی ها نگران نوسانات روزانه نمودارهای سرچ کنسول نباشید. یادتان باشد اگر شما به عنوان سئوکار نیاز به داده های بسیاری که از سرچ کنسول بدست می آورید دارید. و بسیاری پارامترهای دیگر را رعایت کرده باشند. سئو تکنیکال فرآیند بهینه سازی زیرساخت یک وب سایت از ابتدا است تا موتورهای جستجو بتوانند آن را بخزند و به درستی ایندکس کنند. هدف اصلی سئو تکنیکال این است که موتورهای جستجو به راحتی بتوانند تمام صفحات وب سایت شما را پیدا کنند. به ربات های جستجو کمک کنید تا بهتر بتوانند مفاهیم وب سایت شما را درک کنند.
چه مواردی را باید در تکنیکال سئو رعایت کنیم؟ بنابراین اگر سایت شما ایمن نیست، توصیه می کنم هر چه سریع تر مشکلات امنیت سایت خود را برطرف کنید. بنابراین ما همیشه توصیه میکنیم که یک نقشه سایت XML در سایت خود داشته باشید. در روش آخر هم می توانید از ابزارهای آنلاین سایت مپ ساز استفاده کنید که البته این روش به دلیل اینکه سایت های سازنده ناشناس هستند خیلی توصیه نمی شود. البته این روش به علت ناشناس بودن سایت های سازنده سایت مپ، خیلی توصیه نمی شود. توصیه می شود برای خطای 404 صفحه ای در قالب سایت قرار دهید تا زمانی که بازدید کننده با این خطا روبه رو می شود به جای 404، یک صفحه ی طراحی شده به نمایش گذاشته شده و آن را به قسمت های مختلف سایت سوق دهد. هر صفحه باید فقط یک تگ عنوان داشته باشد و هیچ صفحهای نباید بدون تگ عنوان باقی بماند. ایمن کردن سایت باعث می شود کاربران سایت شما هم ایمن بماند و این چیزیست که گوگل دنبال آن است.
همچنین، تأخیر در بارگذاری صفحه میتواند باعث خطای سرور شود یا باعث شود که رباتها صفحههای نیمه بارگذاری شده را کراول کنند و در نتیجه بخش مهمی از محتوای شما از کراول شدن باز بماند. 0-49 : صفحه شما کند بارگزاری می شود. سئو درونی یا داخلی به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که در درون سایت انجام میشود و منجر به بهینهسازی صفحات وبسایت شما و در نهایت باعث بهبود رتبه سایت شما در گوگل میشود. به عنوان مثال، چگونگی ترتیب صفحات به دسته ها یا مسیری که برای حرکت بین بخش های سایت استفاده می شود. به این ترتیب روی آنچه بهترین نتیجه را می دهد تمرکز می کنید. نسخه موبایل سایت را به دقت طراحی و بررسی کنید، فاصله بین عناصر و دکمهها آنقدر مناسب باشد که دست کاربر اشتباهی بر روی دکمه دیگری نرود. و اگر متوجه شوید که سایت شما برای موبایل مناسب نیست، این موضوع را در اولویت خود قرار داده و در اولین فرصت مشکلات مربوطه را برطرف کنید. بنابراین، گوگل و سایر موتورهای جستجو، وبسایتهایی را در اولویت قرار میدهند که یک تجربه عالی برای کاربران تلفن همراه ارائه می دهند.
5. لینک ها را مرتبط با موضوع صفحه تان انتخاب کنید. کاربران چقدر صفحه را اسکرول می کنند؟ قطعی سایت دلایل مختلفی دارد اما معمولا قعطی سایت را به هاستینگ گزارش میدهند تا این مورد را برای شما رفع کنند. ابتدا مطمئن شوید که وب سایت شما برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده است. اما اگر یک قالب کرک شده دانلود کرده اید، طراحی قالب را به یک آزادکار سپرده یا از یک قالب نه چندان شناخته شده استفاده میکنید، بهتر است آن را به یک سئوکار نمایش دهید تا کدهایش را بررسی کرده و مطمئن شود که مشکلی سئو سایتتان را تهدید نمیکند. شما باید خزیدن صفحاتی را که از نظر جستجو ارزشی برای سایتتان ندارند (کسی آنها را سرچ نمیکند) برای رباتهای موتورهای جستجو ممنوع کنید تا باعث افت رتبه کلی سایتتان نشوند. اگر یک سایت ایمن نباشد، با افت رتبه سئو مواجه می شود و اگر در صدد برطرف کردن آن نباشد، در نهایت از صفحات جستجو حذف می شود. از آنجایی که این اصول سئو اغلب در زیرساخت فنی سایت انجام میشود و با محتوا ارتباط چندانی (نه همیشه) ندارد، به آن سئو تکنیکال یا فنی گفته میشود. سئو تکنیکال (Technical Seo) یا سئو فنی یک قدم بسیار مهم در کل فرایند سئو است.
اما می توانید از ابزاهایی نظیر deepcrawl و یا screaming frog برای یافتن آن ها استفاده کنید. نشانه گذاری اسکیما تاثیری روی نتایج ارگانیک و سئو تکنیکال ندارد، اما این کد ها نتایج وب سایت شما را به صورت غنی تری در موتور جست و جو نمایش می دهد که می تواند منجر به افزایش نرخ کلیک شما شود. برای رسیدن به شاخص دقیق تر باید ترافیک تکراری و بی ربط، ترافیک ربات ها، ترافیک بین المللی (وقتی کسب و کارتان فقط مختص ایران است) و ترافیک استان های دیگر (وقتی کسب و کارتان محلی است) را از ترافیک ارگانیک سایت کم کنید. سایتی که ساختار درستی برای رسیدن کاربر به هدف خود را مهیا نمی کند، آسیب خواهد دید. این راهی برای توصیف محتوای شما به زبان موتورهای جستجو است که آن را به زبان خود میتوانند درک کنند. حقیقت آن است که موتورهای جستجو مانند ما انسان ها آن قدرهایی که گوگل پزش را می دهد، هوشمند نیستند و نمی توانند معنای کامل صفحات را درک کنند. نقشه سایت که به آن XML نیز گفته می شود فایلی است که کاربران قادر به مشاهده آن نیستند و فقط موتورهای جستجوی مختلف می توانند آن را مشاهده کرده و بر طبق آن در صفحات مختلف خزیده و ایندکس شوند.
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید در ابزار بررسی سایت الکسا خطاهای سایت با نقطههای قرمز نشانهگذاری شدهاند. برای مثال در وردپرس دستهبندیها با عنوان Category نمایش داده میشوند. معروف ترین راه ها برای نشانه گذاری سایت استفاده از کدهای اسکیما و یا دیتا هایلایتر است. بات های جستجوگر گوگل از طریق لینک ها پی به وجود صفحات جدید و یا به روز رسانی ها می شوند. اگر صفحه ای از سایت ما هر روز آپدیت میشود با پینگ سایت مپ آن را به اطلاع کرولر ها و ربات های گوگل برسانیم. البته این طور هم نیست که اگر سایتی سریع لود شود، می تواند به سرعت به صفحه اول گوگل برسد. البته نمی توان لیست KPI مشخصی برای همه کسب و کارها ارائه داد. در ادامه یک لیست از موارد سئو تکنیکال یا فنی را مشاهده میکنید. سئو داخلی و خارجی بسیار مهم است؛ با این حال، بهینه سازی فنی یا همان سئو تکنیکال نیز برای موفقیت در سئو به همان اندازه مهم است.
گوگل در نتایج جستجو برای وبسایت هایی که با HTTPS ایمن شده اند، اهمیت زیادی قائل است. به عنوان مثال، همانطور که در تصویر مشاهده میکنید تمام صفحات مربوط به مرکز بازاریابی سئو یک وبسایت شامل زیرپوشهی /hub/seo است. در ویدیو زیر میتوانید توضیحات کامل تری در خصوص فرمت webp تصاویر مشاهده نماید، همچنین در انتهای ویدیو به آدرس یک سایت دیگر جهت دریافت خروجی webp برای تصاویر اشاره کرده ایم که میتوانید از آن جهت سئو تصاویر سایت استفاده نمایید. اگر دقت کرده باشید، مدتی است که وقتی درباره یک مکان، یا شخص مشهور در اینترنت جستجو می کنید، گوگل علاوه بر نتایج، در زیر آن ها جزئیات ریزی از کلمه کلیدی جستجو شده نمایش می دهد این موضوع Rich snippets نام دارد. URL شما یک بخش کلیدی از سئو شماست. به عنوان اولین رکن در سئو، موتورهای جستجو باید توانایی خزیدن در سایت شما را داشته باشند. همانطور که در سئو، تجربه کاربری از اهمیت بالایی برخوردار است، تجربه خزنده گوگل نیز هنگام خزش ارزش بالایی دارد. نقشه سایت میتواند دادههای متای هر یک از آدرسهای سایت مانند آخرین بهروزرسانی، میزان اهمیت و نحوه ارتباط آن با صفحات دیگر را نیز شامل شود.
استفاده از این تگ باعث می شود، سایت های دیگر شما با زبان مشابه به عنوان محتوای تکراری توسط گوگل شناسایی نشوند. صفحه اصلی سایت شما مهمترین صفحه شما ست بنابراین مهم است که از سرعت خوبی برخوردار باشد. معلوم است که صفحه را می بندید و به سراغ لینک های دیگر می روید، چون شما حق انتخاب دارید و وقتتان برایتان ارزشمند است. از آنجا که سرعت خواندن این صفحات بالا است، از این رو باعث افزایش سرعت سایت شده که بهینه سازی سئو را خواهد داشت. اما چیزی که مهم است این است که بالا آمدن سایت و پیشی گرفتن از رقبا، در طی سال های گذشته به لطف ربات های گوگل، رفته رفته تبدیل به یک اصول قاعده مند و دقیق شده است که از آن با نام سئو یاد می شود. این مورد بهتنهایی موجب افزایش رتبه سایت شما نمیشود، اما در طی دو سال گذشته تقریبا استفاده از آن برای سایتها، اجباری بهنظر میرسد.
اخرین المان یعنی CLS، ثبات صفحه شما را می سنجد، یعنی بررسی می کند که آیا در طی عمل و عکس العمل های کاربر روی سایت شما آیا ثبات ظاهری صفحه تان به هم می ریزد یا خیر. بنابراین قبل از اینکه صفحه و محتوای جدیدی بسازید، به بخش تنظیمات وردپرس، پیوندهای یکتا رفته و در آنجا تیک گزینه “نام نوشته” را فعال و تنظیمات را ذخیره کنید. قبل از هرچیز، توجه کنید که شما نیازی به درک فنی و عمیق مفاهیمی که در ادامه مطرح شدهاند، ندارید، اما برای این که بتوانید با توسعهدهندگان و برنامهنویسان به طور موثری تعامل برقرار کنید، نیاز است که بفهمید هر کدام از این فاکتورهای فنی چه کاری انجام میدهند و چه اهمیتی دارند. سایت شما از نظر فنی یعنی کارکرد نباید مشکلی داشته باشد.سایتتان باید همیشه در دسترس کاربران باشد و قطع و وصل نداشته باشد.اگر دیدید سایتتان در ماه های گذشته چندین بار از دسترس خارج شده یا ارور میدهد باید فکری به حال آن بکنید. این پروتکل نشان میدهد که هرگونه اطلاعات منتقل شده بین وبسایت و سرور شما (مانند نام های کاربری، گذرواژهها، داده های شخصی و غیره) رمزگذاری شده است. در سئو تکنیکال مواردی چون سرعت لودشدن سایت ، سازگاری با انواع نمایشگرها همانند موبایل و غیره (ریسپانسیو بودن) ، ایندکس شدن صفحات و درک محتوای وب سایت در گوگل ، پیروی آدرس های URL از یک ساختار سلسله مراتبی ، استفاده از نقشه سایت و کاهش کدهای وضعیت ۴xx و ۳xx در صفحات بایستی در نظر گرفته شود .
با این حال به علت اینکه همچنان مرورگرهای قدیمی توانایی پشتیبانی از این فرمت را ندارند علت اصلی عدم استفاده بسیاری از افراد از این فرمت می باشد. نیز آموزش این سه مرحله می توان به شما کمک بسیاری کند. همچنین استفاده از پروتکل HTTPS نیز یکی از از راه های تضمین امنیت شما نزد گوگل است. دادههای ساختار یافته به کدهایی گفته میشود که شما در قالب وبسایت خود قرار می دهید تا موتورهای جستجو بخشهای مختلف سایت شما بهتر درک کنند. به طور کلی، هنگامی که ساختار URL ثابت خود را تعریف میکنید، تنها کاری که شما باید انجام دهید، بهینه سازی URL های خود هنگام انتشار مطالب جدید است. لینک های داخلی موجب ایجاد ارتباط بین مطالب جدید و مطالب مرتبط قدیمی تر می گردد. در واقع تمام هدف سئو وب سایت این است که بدون پرداخت هزینه تبلیغات، بازدیدکننده جدید جذب شود و بدیهی است که بخواهید این آمار ماه به ماه افزایش یابد.
و چگونه می توان وضعیت سئو آنها را بهبود داد تا با نمایش در صفحه نتایج گوگل موجب جذب بازدیدکننده بیشتر شوند. هدف سئوی خارجی در مقابل سئوی داخلی، جذب کاربران به وب سایت از طریق کانال های خارجی دیگر است. اگر تنها اندکی با سئو و موضوع سایت ها آشنا باشید قطعا می دانید که رسیدن سایت به صفحه اول گوگل و به درامد رسیدن از طریق آن کار ساده ای نیست. نکته بعدی این است که مطمئن شوید دسترسی رباتهای گوگل از صفحات مناسب (صفحه پنل، فولدرها یا …) و نه صفحات دیگر، گرفته شده است. URL صفحات سایت باید به شکلی استاندارد و مناسب باشد. قبلا به یک مورد، یعنی فشردهسازی کدها اشاره کردیم. اشتباه است که در بهینه کردن کدها و قسمت های فنی سایت خود تنها موتور جستجو را در نظر بگیرید و روی سلیقه گوگل تمرکز کنید. در ادامه به چندین تکنیک برای تشخیص مشکلات سئو فنی پرداخته می­ شود که اغلب مورد غفلت قرار می­ گیرند. همین موضوع برای «محتوای سبک» هم صدق میکند؛ یعنی برای اغلب وبسایتها، محتوای سبک یک مشکل اساسی نیست. اگر وب سایت شما با سیستم وردپرس ساخته شده نگران ROBOT نباشید چون در اغلب قالب ها، این فایل به صورت خودکار وجود دارد.
همچنین شما میتوانید پس از دریافت خورجی تصاویر با فرمت webp آن ها را به فرمت های معمول مانند jpeg تبدیل کنید تا دیگر نگران عدم لود تصاویرتان ر مرورگرهای قدیمی با این فرمت نباشید و همچنین حجم تصاویرتان در کنار حفظ کیفیت کاهش مناسبی نیز پیدا کرده باشند. سایتی که ساختار درست و آسانی نداشته باشد، از طرف گوگل هم به خوبی شناخته نمی شود و ممکن است حتی با جریمه رو به رو شود. مواردی همچون دسته بندی، صفحات، نحوه اتصال صفحات و همچنین مسیر ورود و خروج کاربر در ساختار سایت قرار میگیرند. اگر سایتی بین المللی دارید که در آن کاربران با زبان های مختلف قرار است وارد سایت شما شوند، حتما از تگ hreflang استفاده کنید. با آموزش سرچ کنسول گوگل، ابزاری فوق العاده را در اختیار دارید که داده های ارزشمندی را درباره وب سایت به شما می دهد. از دیگر ویژگی های گوگل سرچ کنسول این است که می توانید به راحتی نقشه سایت خود را در اختیار گوگل قرار دهید.
ما با قرار دادن تگ کنونیکال در صفحه، آدرس نسخه اصلی این محتوا را در اختیار گوگل قرار میدهیم و پیشنهاد میدهیم که به جای صفحات مشابه، این صفحه را ایندکس و به کاربران نشان دهد. در حالت اول، شما باید این صفحات را پیدا کنید، آنها را ادغام کنید و در نهایت یک صفحه را نوایندکس کنید. در وهله اول، این امکان وجود دارد که واژه سئو تکنیکال، کمی پیچیده بوده و مفهوم آن برای درک کردن سخت باشد. صفحات Mobile Accelerated یک مفهوم نسبتاً جدید است که گوگل در تلاش است برای سریعتر کردن وب سایت در نسخه موبایل، که آن را معرفی کرده است. گوگل سرچ کنسول یک ابزار کاربردی در گوگل است که سلامت و کارایی سایت شما را در گوگل نمایش می دهد. این ابزار در اوایل امسال به سرچ کنسول اضافه شده است. در یک مقاله جداگانه در مورد افزایش سرعت سایت صحبت کرده ایم که می توانید این مقاله را مطالعه کنید.
ما در این مقاله از وب سایت قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم پس ، با ما تا آخر همراه باشید. سایتی که با المان های فنی درست و مناسب برنامه ریزی شده باشد این امکان را به موتور های جست و جو می دهد تا بدون هیچ گونه سردرگمی و مشکلی هدف سایت شما را درک کنند. پس یکی از مهمترین نکات در سئو فنی دریافت گواهینامه ssl است. FID مدت زمانی است که کاربر بعد از یک اکشن در سایت شما یک ری اکشن دریافت می کند. عموماً لینکهای شکسته زمانی رخ میدهند که URL سایت شما به درستی وارد نشده باشد و حرفی را کم یا زیاد در آن نوشته باشید. موضوع این تبلیغات به محتوای نوشته شده مرتبط است و تبلیغ نامرتبطی میان آنها دیده نمیشود. درنظر داشته باشید که هر صفحه از سایت ما از یک لینک مرتبط با آن صفحه همراه میشود. حتی اگر محتواهای ارزشمندی تولید کنید و سئوی داخلی و خارجی سایت خودتان را هم به خوبی انجام بدهید، مطمئن باشید که وجود یک ایراد فنی کوچک می تواند باعث رتبه نگرفتن یا دیده نشدن وبسایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو شود.
سئو فنی یکی از قسمت های مهم سئو سایت به شمار می رود. در حالت کلی بردکرامب نبایست جایگزینی برای سیستم اصلی هدایت کاربران به شمار رود. اگر با بررسی KPI ها نتایج مورد انتظار را نمی بینید بهتر است با مشتری تماس بگیرید و به او اطلاع دهید که همه چیز آنطور که شما می خواهید پیش نمی رود و به دنبال دلیل آن هستید. سی ام اس یا سیستم مدیریت محتوا هم در سرعت سایت شما تاثیر گذار است.اینکه شما از چه سیستم مدیریت محتوایی استفاده میکنید با چه حجم از پلاگین ها و ماژول ها میتواند روی سرعت سایت شما تاثیر مستقیم بگذارد.نکته بعدی این هست که قالب CMS نیز در سرعت سایت شما تاثیر گذار است. به یاد داشته باشید، سئو موضوعی نیست که تنها با تمرکز روی یکی از اصول و موارد آن بتوان به نتیجه مطلوب رسید، بلکه باید همه جوانب آن رابه صورت همزمان تحت نظر و بررسی مستمر قرار داد. اهمیت استفاده از این ربات بیشتر برای محتواهای با ارزش کم و پنل مدیریت سایت هاست. کاهش تعداد درخواستهای HTML، بهینه کردن سایز عکسها و استفاده از هاست سریع میتواند در سرعت نهایی سایت شما بسیار تأثیرگذار باشد.
هاست یکی از مهم ترین بخش های وب سایت بخصوص در سئو تکنیکال میباشد. برای یادگیری هر فن و علمی که در پی حرفه ای شدن در آن هستید باید سه مرحله مهم را در نظر داشته باشید ذهنیت، دانش و کاربرد. • به کاربر نشان می دهند که در کجا هستند و آن ها را از حالت سردرگمی خارج می کند. زمانی که گوگل به یک صفحه می رسد و کد ۲۰۰ (وضعیت عادی) دریافت می کند، اما صفحه دارای محتوای ضعیف یا خالی است، گوگل به آن صفحه اهمیت نداده و آن را از ایندکس خارج می کند و صفحه برچسب soft 404 می خورد. برای اصلاح این خطا باید این لینک های شکسته را پیدا کنید که در سایت های بزرگ با چندین هزار صفحه کار بسیار سختی است. با کمک این تگ شما میتوانید به گوگل بفهمانید که از میان صفحات تکراری در سایتتان، کدام یکی نسخه اصلی است و کدام را در نتایج ایندکس نکند. نکته: توجه کنید که وجود یک ساختار قوی، هر فعالیت سئوی دیگر را خیلی آسانتر میکند. برای مثال، دادههای ساختار یافته به رباتهای جستجو میگویند که محتوای مدنظر یک «ویدیو» یا «محصول» یا «دستور تهیه غذا» است. خودتان را یک کاربر فرض کنید، وقتی روی یک لینک کلیک می کنید و چند ثانیه طول بکشد تا صفحه مدنظر بالا بیاید شما چه کار می کنید؟
برای مثلا صرفا آمار کلیک را در سرچ کنسول مدنظر قرار ندهید. حال که مفهوم ۴۰۴ را فهمیدیم، راه حل آن در سئو تکنیکال چیست ؟ اما چطور این مشکل را حل کنیم؟ به طور مثال اگر کدهای سایت دچار مشکل باشند و یا از نقشه مناسب برای سایت استفاده نشود، به زودی کاربران سایت شما را ترک می کنند. دادن سیگنال های مناسب به موتورهای جستجو برای فهم ساختار وبسایت شما که آن را ایندکس کنند. بهتر است به جای آن ترکیبی از میانگین آمار نمایش، درصد CTR و میانگین رتبه را بررسی کنید. نکته ای که گفتنش در این جایگاه حائز اهمیت است این است که در بحث سئو تکنیکال، نباید فقط به راضی کردن گوگل فکر کنید بلکه باید سلیقه کاربران را نیز در نظر بگیرید گاهی برخی از مدیران سایت ها با تمرکز بیش از حد روی این که چه چیزی گوگل را خوشحال می کند، رضایت کاربران را از دست می دهند و در نتیجه سایتشان به جای رشد کردن، سقوط می کند.
گوگل به عنوان پر مخاطب ترین موتور جستجوگر جهان، همیشه سعی کرده است تا کاربران خود را راضی نگه دارد و برای این امر، سعی کرده که به وبسایت ها در ارائه درست و سریع محتوا سخت گیری کند. پس پیش از هر چیز باید رسپانسیو بودن سایت خود را بررسی کنید تا دیگر اعمال سئو روی سایت شما نتیجه بخش باشد. بر کسی پوشیده نیست که پیمایش بردکرامب (Breadcrumbs Navigation) بر روی سئو تاثیرات مثبت فراوانی دارد. برای مثال یک فروشگاه اینترنتی فقط گزارشی از بهبود رتبه ها و افزایش بازدید نمی خواهد چنین کسب و کاری باید با مشاهده افزایش فروش عملکرد مثبت سئو سایت اش را حس کند. همان طور که مشاهده می کنید در هر سایتی KPI های سئو متفاوت است. این همان فرصتی بود که این شخص کشف کرده بود. امروزه زمان مقوله پر اهمیتی است و از طرفی بالا رفتن سرعت کارهایی که شخص با اینترنت انجام میدهد، باعث شده است که هرچیزی که کند به نظر بیاید از چشم کاربران بیفتد. یک پیوند که قبلا وجود داشته و با اشتباه و خطای فردی و فنی ناگهان ناپدید شده است. سئوی فنی چیزی نیست که شما آن را نادیده بگیرید؛ به خصوص اگر قصد طراحی سایت دارید یا می خواهید وب سایت فعلی را از ابتدا دوباره طراحی کنید.
این به موتورهای جستجو می گوید می دانید که صفحه ای از سایت شما محتوای تکراری دارد اما می خواهید که کاربران را به نسخه دیگری از آن صفحه هدایت کنند. که این یک کار ساده برای تقویت ارزش جستجوگر­ها در صفحه شما از طریق تصویر است. اما امروزه شما باید سایت خود را برای موبایل بهینه کنید زیرا اکنون یکی از مهم ترین فاکتور ها برای الگوریتم های گوگل، موبایل فرندلی یا بهینه بودن سایت برای موبایل است. یادتان باشد به عنوان سئوکار تا جایی که امکان دارد تلاش کنید کسب و کار به اهداف خود نزدیک تر شود. یادتان باشد هرگز توجه تان را به یک معیار معطوف نکنید. مثلا اگر یک نظر سنجی در سایت خود درباره یک موضوع داشته باشید، گوگل آن را زیر نتایج جستجوی شما نشان می دهد. گاهی تحلیل و بهبود این ترافیک می تواند یک کسب و کار را زیر و رو کند.
طبق تحقیقاتی که در سال 2016 انجام شده است، نیمی از کاربران اینترنت اگر لود یک صفحه بیش از 3 ثانیه طول میکشید آن را می بستند. • محتوای چند صفحه زامبی پیچ را گردآوری کنید، یک مقاله جدید بنویسید و صفحات زامبی پیج را پاک کنید. سپس گوگل سرچ کنسول به شما نشان می دهد که چند صفحه از سایت شما ایندکس شده است (در گوگل منتشر شده است). در وردپرس به طور پیش فرض صفحه 404 را بهینه شده است، در غیر این صورت میتوانید با استفاده از یک افزونه یا ویرایش قالب خود، به راحتی ظاهر صفحه 404 خود را بهتر کنید. بخش زیادی از این بررسی ها مربوط به تجربه کاربری است که از آن با عنوان UX هم یاد می شود. سئو تکنیکال در بهبود تجربه کاربری نیز نقش مهمی دارد. نیز وجود دارد که ما سعی کردیم مهمترین بخش ها را که قابل بهبود توسط یک سئو کار میباشد را برای شما ارائه دهیم.
قسمتی را حذف و یا اضافه کنید. بی توجهی به آدرس صفحات سایت یا همان URL ها یکی از رایج ترین اشتباهات سئو تکنیکال است که خیلی از وبمستران دچارش میشوند. گاهی اوقات به دلیل اینکه صفحات سایت شما دارای URL های مختلفی است، با این مورد مواجه می شوید که آدرس صفحات با HTTP شروع می شود نه با HTTPS. از همین رو ریسپانیو بودن سایت در مبحث سئو تکنیکال از جمله مواردی است که اگر به آن توجه نکنید، قطعاً با مشکل رو به رو میشوید. وقتی روی خطا کلیک کنید، راهنمایی لازم در مورد روش برطرف کردن مشکل و همچنین فهرستی از URL های تحت تأثیر قرار گرفته برای شما به نمایش در میآید. ما در این مقاله نکات اصلی سئو تکنیکال و نحوه تاثیر آن بر روی سایت را برای شما گردآوری کرده ایم تا بتوانید بدون نیاز به مهارت برنامه نویسی خاصی، سئو تکنیکال سایت خود را بهبود ببخشید.
یافتههای خود را به صورت یک فایل CSV دانلود کنید. بهتر است به مقالهی افزایش سرعت سایت مراجعه کنید و راهکارهای آن را برای بهینهسازی سرعت انجام دهید. بنابراین بعد از فعالسازی SSL، نسخه اصلی را برای گوگل تعیین کنید. اولا شما می خواهید یک ساختار سازمان یافته ایجاد کنید که صفحات شما را به دسته بندی هایی دقیق سازماندهی کند. توجه داشته باشید که گاهی اوقات به استفاده از تمام این تگ ها احتیاج پیدا خواهید کرد. قانون گوگله و باید رعایتش کرد. اگر سفارش طراحی سیستم مدریت محتوا اختصاصی را برای سایت خود دادهاید باید مطمئن شوید از زبانهای برنامه نویسی استاندارد مانند پیاچپی، استفاده شده است. در گذشته اینطور مطرح بود که اگر سایت خود را برای موبایل بهینه کنید، خوب است. این موضوع به این علت است که امروزه بیشتر کاربران اینترنت برای جستجو در گوگل و وبگردی از گوشی های موبایل استفاده می کنند. برای آن که صفحات وب سایت شما در پایگاه داده گوگل ثبت شود (ایندکس)، بات های جستجوگر گوگل بایستی لینک های وب سایت شما را پایش کنند تا پس از آن ، آنها را در ایندکس خود که در واقع مغز گوگل است ثبت کند. طبق گفته خود گوگل، این فاکتور نقش پر رنگی در رتبه بندی وب سایت دارد.
طبق تحقیقات انجام شده، بیش از نیمی از جستجوهایی که در یک شبانه روز در موتورهای جستجو انجام میشوند، با استفاده از موبایلها صورت میپذیرند. همانطور که از نام آن پیداست، این به روزرسانی صفحات وبی که با سرعت کم در موبایل بارگذاری می شوند را جریمه می کند. چون در غیر این صورت در صورتی که کاربران با موبایل شان از اینترنت استفاده کنند، وب ساست شما در نتایج جستجو به آنها نشان داده نمی شود و در نتیجه شما ترافیک زیادی را از دست خواهید داد. در واقع هدف اصلی از انجام این کار ، آماده کردن وب سایت برای ربات های موتور جستجو می باشد تا مطالب وب سایت بهتر قابل درک و بررسی باشند و درست کردن ساختار وب سایت می باشد تا کاربر در زمان وارد شدن به وب سایت و کار کردن با آن لذت ببرد. شما با فراگرفتن ابزارهایی که در سئو موثر می باشند می توانید میزان دانش خود را درباره سئو افزایش دهیدو برای استفاده و به کار گیری سئو تکنیکال باید بدانید که چگونه می توانید مطالب وب سایت را ایندکس کرده که توسط گوگل و ربات های جستجو بهراحتی درک و یافت شوند و آنها را برای کاربران به نمایش در آورند.
یکی از الگوریم های مهم گوگل توجه به موبایل فرندلی بودن سایت شما میباشد، با توجه به پیشرفت تکنولوژی و موبایل ها دیگر نیازی نیست از اهمیت این مورد برای شما توضیح دهیم ،اهمیت پلتفرم موبایل نه در سئو تکنیکال بلکه در تمامی دیگر بخش های سئو اهمیت دارد. بسیاری از پلتفرم های سایت ساز دارای پلاگینی برای ساخت نقشه سایت به صورت لحظه ای هستند. از این رو گوگل و کلیه ی ربات های خزنده موظف اند تا صفحات وب را بر اساس فاکتورهای بسیاری بررسی کنند. Web Developer Toolbar را به راحتی می توانید بر روی Google Chrome نصب کنید. کوتاه بودن آدرس نیز یکی دیگر از مواردی است که روی بهینه بودن آن تاثیرگذار است. انجام لینکسازی نیز در اینصورت برای شما دشوار خواهد شد. سئو تکنیکال، بستر سایت شماست و دیگر اصول سئو زمانی برای شما سودمند خواهند بود که شما این بستر را به خوبی مهیا کرده باشید. برای اینکه مطمئن شوید محتوای سایت تان کاملاً منحصر به فرد است، استفاده از Copyscape را پیشنهاد می دهیم که متعلق به کمپانی Batch search است. ضمناٌ زمانی که صفحه جدیدی اضافه کرده یا صفحه ای را به روزرسانی می کنید، مطمئن شوید که سایت مپ XML نیز آپدیت شود.
بهتر است از CMSهای مدرن و قالب های پرمشتری استفاده کنید تا از واکنشگرایی کامل سایت مطمئن باشید. در قالب سایت شما باید برای همه صفحات از این ساختار برای نمایش مسیر صفحه استفاده کرد. برخی از این فاکتورها به تجربه کاربری یا UX سایت مرتبط هستند، مانند سرعت لود یک صفحه از سایت. اما در سال های اخیر، سئو تکنیکال به موضوعاتی مانند سرعت بارگذاری سایت، بهینه سازی برای تلفن همراه و موارد دیگر می پردازد. بلکه باید مجموعه ای از موارد مختلف را در متن اهداف تجاری کسب و کار تحلیل و بررسی کنید. بنابراین اگر شما رتبه 8 را داشته باشید، انتقال به HTTPS ممکن است شما را به رتبه 7 انتقال دهد. اگر سایت خود را در گوگل سرچ کنسول بررسی کنید، می توانید ببینید که آیا سایت شما برای تلفن همراه بهینه است یا خیر. کاربر باید بتواند به سرعت پس از ورود به سایت به هدف خود دست یابد، مثلا اگر به دنبال دانلود چیزی است آن را دانلود کند و منو های گیج کننده سر راهش قرار نگیرند. چراکه اگر سایتی به هر طریق و علتی، ایمن نباشد، ویروس داشته باشد و دستگاه های کاربران را آلوده کند باعث ضرر کاربران می شود و در نتیجه انتقادها و اعتراض ها نسبت به عملکرد موتورهای جستجو افزایش می یابد و این موجب ضررهای مادی و معنوی موتورهای جستجو می شود.

KPI در سئوفنی

KPI مخفف عبارت Key Performance Indicator و به معنای شاخص کلیدی عملکرد می باشد. به عنوان یک متخصص سئو می توانید با کسب رتبه های برتر در کلمات کلیدی پرجستجو ترافیک قابل توجهی از کاربران را به سمت وب سایت سرازیر کنید. معمولا برای اندازه گیری میزان پیشرفت سئو، این مقادیر با مقادیر رقبا مقایسه می شود. برخی ممکن است گمان کنند سئو، تنها متعلق به بخش محتواست، اما حقیقت این است که سئو کردن سایت از لحظه شروع کدنویسی آن اغاز می شود. هنگام طراحی یک استراتژی جامع سئو، اکثر بازاریابان دیجیتال وقت خود را صرف چندین چیز می کنند. افزونههایی مانند یواست سئو و رنک مث این امکان را به شما خواهند داد که منوی برد کرامب را به سایت خود اضافه کنید، اما در اکثرا قالبهای وردپرسی این امکان اضافه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فایل robots.txt مقاله فایل Robots.txt چیست را مطالعه نمایید. خوشحالم که این مقاله تونسته بهشما کمک کنه. برای اینکار میاین یکی از ویدیو های آموزشی تونو در سایت آپارات بارگذاری میکنین، اگر کسی بعد از دیدن فیلم آموزشی شما مشتاق شد از سایت شما هم دیدن کنه روی لینکی که اونجا گذاشتین کلیک میکنه و اینجوری میتونین به صورت طبیعی لینک سازی خارجی رو انجام بدین و بک لینک بگیرین.

CWV یا core web vitlals در سئو فنی

سئو تکنیکال و سئو روی صفحه به عنوان مبانی و اصول بهینه سازی سایت دارای چند مولفه و عنصر مهم هستند. بردکرمب ها بخش های مهمی از یک وب سایت هستند که به صورت متن های لینک دار در بالای صفحه نمایش داده می شوند و در انواع متنوعی وجود دارند. گوگل و سایر موتورهای جستجو سعی دارند بهترین نتایج ممکن را به کاربران خودشان نمایش دهند بنابراین رباتهای گوگل صفحات وب را بر اساس عوامل مختلف خزش کرده و ارزیابی میکنند. اول اینکه این صفحات بودجه کرول سایت شما را مصرف میکنند و این باعث میشود تا کرولر صفحات مهم سایت شما را دیرتر بررسی و ایندکس نماید . 6. درست انجام دادن همه این کارها باعث میشود تا شما بعدا به مشکلات پیچیده تر برخورد نکنید. بگذارید کمی عملی تر صحبت کنم. در مقالات قبلی درباره مراحل سئو سایت صحبت کردیم . گوگل بارها درباره ضرورت استفاده از SSL هشدار داده، در نهایت در جولای 2018 مرورگر کروم به کاربرانی که قصد ورود به وبسایت های بدون SSL داشتند، هشدار داد. CWV رفتار کاربرانی که از کروم استفاده می کنند را می سنجد و این رفتارها دارای سه معیار LCP، FID، CLS هستند. و هنگامی که شما یک سایت غیر امن را بازدید می کنید، گوگل کروم یک هشدار بزرگ را نشان می دهد.

تاثیر ssl در سئو فنی

یعنی اهدافی مانند افزایش رنکینگ در گوگل که به بازدید بیشتر منجر خواهد شد. بنا به گفته یاهو ۸۰٪ از زمان بارگیری یک صفحه صرف بارگیری چیزهایی مانند استایلها و اسکریپتها میشود. سایر دلیل های افزایش نرخ پرش سایت عبارت اند از: سرعت پایین بارگزاری بالای صفحه، طرح بندی نامناسب صفحه و اطلاعات ناکافی. مطمئنا گوگل سایتهای غیرواکنشگرا را در رتبههای پایین قرار میدهد. اگر گوگل نتواند نقشه سایت را ببیند نمی تواند صفحات شما را ایندکس کند. هنگامی که کاربر اطلاعاتی مانند اطلاعات پرداخت یا تماس را در وبسایت شما ثبت میکند، احتمال هک شدن سایت کاهش میابد، زیرا گواهی SSL برای محافظت از آنها دارید. در واقع KPI های سئو همین مقادیر قابل اندازه گیری است که میزان اثربخشی SEO را نشان می دهد. نقشه سایت همچنین می تواند شامل متا دیتا و یا اطلاعات اضافی در مورد لینک های سایت همانند آخرین برروز رسانی ها ، میزان اهمیت آنها و ارتباط آن ها با دیگر لینک ها و صفحات باشد.

چرا سئو تکنیکال مهم است؟

سوال خوبی هست!

وقتی سئو تکنیکال شما خوب باشد ، یک سایت با محتوای خوب دارید و خزش پذیری

بالا ، این یعنی همان سئو (seo) !

اما اگر سئو تکنیکال را بدرستی انجام ندهید؟ جواب واضح است ، شما رنک خوبی

نخواهید گرفت.

چگونه سئو تکنیکال خود را بهینه کنم؟

البته پاسخ به این سوال!!!

سئو فنی همه چیز نیست!

شما موارد زیر را هم در نظر بگیرید:

  • ساختار سایت
  • جاوا اسکریپت
  • توضیحات متا meta description
  • نقشه سایت xml
  • ساختار ادرس url
  • داده ساختار یافته یا Structured data
  • محتوای لاغر یا thin
  • محتوای تکراری
  • تگ hreflang
  • کنونینکال canonical
  • صفحه 404
  • ریدایرکت 301

موارد سئو تکنیکال به ترتیب:

1- ساختار Site Structure و اسکلت سایت

به جرات می توان گفت ساختار بندی سایت یکی از مهم ترین های سئو هست

اگر ساختار سایت شما غلط باشد موارد زیر برای رخ داده میشود:

صفحات یتیم

نامفهوم شدن سایت

و…

ساختار سایت شما مستقیما روی ایندکس مطالب شما موثر هست

2-ساختار ادرس URL Structure

ساختار ادرس url  برای کاربران گوگل فوق العاده مهم برای مثال:

Example.com/46sdf67dsoifsd

Example.com/seo-technical

قطعا ادرس دوم برای کاربران مورد اعتمادتر هست و میزان CTR بیشتر!

3-منوی خرده نان یا breadcrumbs

جزو فاکتور UX و همچنین seo می باشد چرا؟

کاربران میزان شروع تا پایان را خواهند دید

لینک سازی داخلی انجام می دهد

نمایش دادن در SERP

4-توضیحات متا meta description

توضیحات متا meta description یکی از مهم ترین فاکتور های

رنکینگ می باشد که در صفحه نتایج گوگل قابل نمایش می باشد

meta description چیست؟

 

ویدئوی کرال و ایندکس و فرق crawl و index:

robots.txt

فایل Robots.txt

فایل فوق العاده مهم برای اجازه دادن به کرال کردن و نکردن صفحه و دایرکتوری خاص

فایل robots.txt چیست؟

sitemap

Sitemap

sitemap یا نقشه سایت یکی از مهمترین فاکتور های کرال و ایندکس می باشد

نقشه سایت چیست؟

محتوای تکراری یا Duplicate content

نشانه گذاری schema

نشانه گذاری schema کار را برای ربات گوگل راحت تر می کند!

اسکیما (schema) چیست؟

وضعیت کد یا status code

کد وضعیت یا http status code

کد وضعیت مربوط به سرور می باشد که در ادامه کامل شرح دادیم وضعیت کد ها رو

کد وضعیت یا http status code چیست؟

سنیور سئوتماس با ماسئو در اصفهان